Kreativ: Gör egen saft!

Jag dricker saft. Alla gillar saft. Herr Jansson ( min svarta kisse katt ) tycker också om det. Han försökte stjäla saft av mig förut. Med sin sträva lilla tunga försökte han dricka upp min hallsonsaft ur glaset. Jag blev lite bitter på honom. I vilket fall som helst så är det gott. Det är knepigt att göra egen saft så därför har vi folk som tillverkar det åt oss istället. Tycker det är snällt av dem. Hemmagjord saft är gott, mer smak av bären tycker jag. Men eftersom jag tycker det är jobbigt nog att göra chokladbollar så pallar jag inte göra saft heller.
För er kreativa kan jag tala om hur!

Det är inte svårt. Bara tidkrävande. Om du har ont om tid, strunta i att plugga inför provet eller skolka hela dagen om det så du vill. Hämta inte barnen från dagis. Ge dem kakor i stället för att laga mat. Nu har du tid för detta!
Man behöver bär! Låt oss säga att du vill göra blåbärsaft. Om du inte vill det så får du göra det ändå.
  • 2 l blåbär
  • 3 dl vatten
  • socker- Eftersom jag inte har någon aning om hur mycket socker så säger vi att du får hälla efter smak. Någon som mig och Des så skulle det bli mycket socker. Efter lite efterforskningar ( Wikipedia ) får jag reda på att det ska vara 2.25 dl. Ta det plus lite till så blir det bra!
Gör så här
Plocka bort all skit från bären. Om du samlar på insekter så är detta ett bra tillfälle. Eller en bra present till dem som samlar på insekter. Koka upp vattnet i en lagom stor kastrull.  Lägg i  bären. Detta ska koka i 10 min! Inte tidigare och inte efter! ( Ett skämt som Jessica kommer fatta, kul är den ) Nu kommer det roliga. Nu ska du mosa ihjäl bären mot kastrullkanten ! Låtsas som om det är någon du inte tycker om. Det borde funkar.
Nu ska du hälla den gegiga bärmassan i en silduk (<-- länk till hur en sådan ser ut ) ha en sådan bunke under som det är på bilden också. Nu ska du låta saften ( ur bären ) rinna av i typ 30 min. Om du är en sådan noggrann människa så vill du säkert också ha mer smak på saften. Då ska göra om hela skiten igen men denna gång ha llite mer vatten och avrinningen ska hållas i 3-4 min. Häll nu saften ( efter bären ) i en ny kastrull ( vet inte varför ) Koka! Tillsätt nu sockret lite åt gången. 6 dl per liter avrunnen saft! Koka! ( jävla kokande här) Häll saften i flaskor :D!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0